Eén van mijn voorbeelden, of inspirators, Dr. John McDougall (auteur van The Starch Solution) zegt vaak:

‘People love hearing good things about their bad habit’s’. 

Ofwel, ‘mensen horen graag goede dingen over hun slechte gewoonten’. 

In de loop van de tijd heb ik gemerkt dat dit waar is.
Let maar eens op.
Er zijn een paar dingen die mensen altijd wel weten over voeding. Namelijk:

1. Rode wijn is best goed voor je want er zitten sterke anti-oxidanten in die helpen tegen kanker

2. Pure chocolade is gezond, wederom anti oxidanten.

3. Olijolie is gezond want zie mediterraans dieet en natuurlijk de omega vetzuren.

Wat ze dan voor het gemak even vergeten is dat 

1. wijn OOK alcohol bevat. Alcohol is feitelijk een gif en gelinkt aan het ontstaan van bepaalde vormen van kanker. 1 glas per dag kan je kans op borstkanker al aanzienlijk doen toenemen. En die specifieke anti -oxidanten komen uit de rode stof van de druif, dus eh, eet gewoon de druif, of pruimen, bramen, bessen etc. Heb je ALLE voordelen van die anti oxidanten zonder de aanslag op je lever en nieren.

2. In chocolade zit naast cacao OOK meestal verzadigd vet wat slecht is voor hart en bloed vaten EN suiker. Suiker is slecht voor je bloedsuiker spiegel en werkt cravings in de hand. Cravings naar bijvoorbeeld, chocolade 😉 Samen met het oppeppende effect van de cacao is het zeer verslavend als je daar gevoelig voor bent (zoals ik). Wil je de effecten van de cacao verwerk ze dan liever in een smoothie of door je havermout bijvoorbeeld. Of maak noten dadel balletjes en rol ze door de cacao. Dat gezegd hebbende zit er geloof verder weinig in cacao dat je ook echt nodig hebt dus je kan het, zeg maar, ook gewoon laten.

3. Olijfolie bevat dan misschien omega 3 vetzuren maar in principe is het de suiker onder de vetten. Hoe bedoel ik dat? Nou, olie is net als suiker een geraffineerd product. De basis is plantaardig, namelijk de olijf. Maar door de olie eruit te persen heb je plots een product dat voor 100% uit vet bestaat zonder water of vezels. Verder heb je als veganist niet zoveel omga 3 nodig omdat je al minder omega 6 binnen krijgt. En in het geval van omega vetzuren is het niet de hoeveelheid die telt maar de verhouding. Met een eetlepel lijnzaad per dag krijg je voldoende binnen, inclusief de andere voordelen die lijnzaad WEL heeft. Een olijf op zijn tijd kan ook niet echt kwaad. Maar puur vet aan je eten toevoegen is nadelig voor hart en bloedvaten maar ook voor je calorie inname, insuline productie en gewicht.

  • daarnaast is het ook opvallend dat mensen vaak juist dat aspect uit het meditarraanse dieet zo naar voren brengen ipv de grote verscheidenheid aan fruit en groente die er gegeten wordt. Sommigen zeggen zelfs dat je zou kunnen zeggen dat deze mensen door de grote inname van fruit en groente zo gezond zijn ONDANKS de hoge olie inname.  

    (ps je gaat niet doodvallen van wat olie op je salade, een stukje chocolade of een glaasje wijn of zo, dat is niet mijn boodschap. En als jij verder gezond bent en slank etc. en je geniet ervan neem dan lekker wat olie, een stukje salade of een glas wijn. Maar is het niet goed om te weten hoe iets echt zit? Dan kan je tenminste echt goede keuzes maken die passen bij jou en jouw leven en doelen. Want dat je buurvrouw probleemloos olie en chocola kan eten wil nog niet zeggen dat jij dat ook kan en het is toch fijn om te weten hoe dat kan, ja toch?)

    Moraal van het verhaal?

    Laat je niet foppen.
    Ga vooral voor voedsel MET de voordelen maar ZONDER de nadelen.
    En als je iets hoort wat je wel erg goed uitkomt let dan extra goed op. Grote kans dat er een fabrikant achter zit die maar al te graag wil dat jij achter dit ene geweldige nieuwtje achter zijn product komt. 

    Whole foods eten draait om alleen maar de voordelen.
    Je eet zo dat je alle voordelen van je voedsel kan ervaren zonder de nadelen.

    Dit heeft als gevolg dat 

     je Maaltijd vooral energie geeft en niet kost.
    – je lichaam de tijd en ruimte heeft om grote schoonmaak te houden, er komt alleen maar goeds binnen tenslotte
    – je perfecte honger systeem weer in balans kan komen. ELKE bewerking van voedsel heeft effect op dit systeem. Door enkel whole foods te eten kan je hongersysteem zich herstellen.
    – je van je cravings afkomt. You crave what you eat! En bewerkt voedsel zoals chocolade werkt cravings in de hand. Dit is niet voor iedereen even heftig maar geldt wel voor iedereen in zekere mate.
    –  je suiker spiegel stabiliseert. Je eet al je voedsel in het perfecte pakketje. Je lichaam is gemaakt voor deze perfecte pakketjes en weet precies wat het ermee moet. Bewerkt voedsel heeft vaak een nadelig effect op je insuline productie en serotonine afgifte. Waardoor dit systeem in de war wordt gebracht. Met Whole Foods kan je lichaam dit weer in balans brengen. Je komt van die constante trek af en eet alleen wanneer je echt honger hebt.
    je smaak verandert en je proeft alles veel beter. Gewoon, saai voedsel is opeens heerlijk. En heerlijk fruit zoals mango is plots hemel op aarde zo lekker 🙂 Als de mango niet meer op hoeft te boxen tegen de chocolade taart, snoep of ander lekkers zal je pas ontdekken hoe lekker het ECHT is. 

    Als dit je aanspreekt kan je meedoen met de 5 daagse Whole Foods Plant Based Kickstart.